برگزاری چهارمین همایش ملی جامعه وتعلیم تربیت برگزاری چهارمین همایش ملی جامعه وتعلیم تربیت

 | تاریخ ارسال: 1399/12/17 | 
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه چهارمین همایش ملی جامعه و تعلیم وتربیت با محوریت هویت در فضای مجازی روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه با سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آقای دکتر غلامی، آقای دکتر فیروزآبادی دبیرشورای عالی ورئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور، اقای دکتر حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی، و حجت الاسلام والمسلمین سید محمد هاشمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، آقای دکتر فراهانی دبیر علمی همایش و برگزاری پنل های تخصصی از ساعت ۹ صبح الی ۱۶ در دانشگاه خوارزمی بصورت مجازی برگزار گردید.
در مراسم افتتاحیه این همایش آقای دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفتند: مستحضر هستید آموزش عالی در سراسر دنیا همواره خودش و رابطه اش با جامعه را مورد ارزیابی و تغییر قرار داده است. در بحران، در نظام تعلیم و تربیت معمولا معلول یک بحران در جامعه است که بسیاری از ایده های موجود در باب مسائل محوری دانش، فرهنگ و جامعه را با پرسش مواجه می کند. این بحران، مباحث معنادار و هدفمند مربوط به تعلیم و تربیت را برمی انگیزد و تغییرات در نهادهای آموزشی از جمله دانشگاه ها را به پیش می برد. نقش اجتماعی و صورت دانشگاه و برنامه های آن، در جهانی که به سرعت در حال تغییر است، تقریبا در یک وضع گذار و تغییر دائمی قرار دارد، وضعی رویارو با چالشهای مستمر ناظر بر رهبری و قابلیت انطباق.
وزیر محترم علوم عنوان کردند: آموزش دانشگاهی، امروز به یک الزام برای بیان تام و تمام شهروندی تبدیل شده است. از طرف دیگر دانشگاه یک تمهیدگر و فراهم آورنده اساسی محصولات و خدمات محسوب میشود که جامعه عمیقا بدان وابسته است، محصولات و خدماتی از قبیل کارآموزی پیشرفته، تخصص در انواع و اقسام زمینه ها و نیز ایده های جدید و نوآورانه. با این حال ظرفیت دانشگاه در حفظ این نقش محوری، همواره نامشخص و نامعین و وابسته به قابلیت انطباق دانشگاه باقی خواهد ماند. یعنی منوط به ظرفیت دانشگاه برای رهبری و ماهیت در حال تحول دیگر ایده ها و نهادهای کلیدی است.
ایشان ادامه دادند: می دانیم که تغییر و انطباق به طور اجتناب ناپذیری، اضطراب، صدمه و خسارت و مناقشه با خود به همراه می آورد. تغییر مهم و معنادار، نه تنها برندگان و بازندگانی را بدنبال دارد ، بلکه به پیکربندی مجدد ارزشها و تعهدات دانشگاه نیز خواهد انجامید. در اینجا ذینفعانی، چه در بیرون و چه در درون دانشگاه وجود دارند که فکر میکنند پیکربندی موجود، بهترین وضعیت است. بنابراین حتی فکورانه ترین تغییر نیز، مناقشه برانگیز خواهد بود. با این وصف، تغییر مستلزم شجاعت و تعهدی از سوی رهبری درون دانشگاه است، خواه این رهبری در سطح یک گروه باشد یا در سطح یک دانشکده یا دانشگاه.
آقای دکتر غلامی افزودند: در عین حال، خطاها نیز، حین گزینش مسیرهای جدید، به طور قطع رخ خواهند داد، و رهبران دانشگاهی باید هم شجاعت پذیرش خطر را داشته باشند و هم از درایت تشخیص خطاهایی که رخ نموده، برخوردار باشند. انتخاب های درست در آموزش عالی، چیزی شبیه به کوشش برای فهم این نکته است که جنبه های صرفا متفاوت و موقتی شکل می گیرد و مهم آن است تشخیص داد شود که کدام جنبه های آن معرف یک افزوده پایدارتر و مانا برای میراث فرهنگی ماست.
وزیر علوم گفتند: علم در فضای فعلی در جامعه ما به فعالیتی تعیین کننده بدل شده که بی تردید خصیصه اصلی و زیربنایی مجموعه مشخصی از چالشها و تنشهای اخلاقی که همواره با حرکت به سوی مرزهای علمی ملازم است را به همراه خواهد داشت. جوامع انسانی از همان نخستین زمانهای شکل گیری فن آوری های جدید، شاهد تاثیرشان بر شرایط انسانی بوده اند، صورتی که بازتاب تنشی بنیادین میان آنچه هست و به نظر طبیعی می آید و آنچه ما در حال خلق و ایجادش هستیم و به نظر غیر طبیعی، گزینشی یا مصنوعی است. این نمایش عمومی نیازمند توجه ویژه سیاستگذاران دانشگاه های کشور است. شاید آنچه تنشهای اخلاقی را در این دنیای مجازی رو به رشد و گریزناپذیر، فزونتر میکند مربوط به گسست نسل های مختلف دانشگاهیان از دانشجویان گرفته تا کارکنان، اعضای هیات علمی و مدیران باشد. در شرایط فعلی که دانشگاه ها خارج از اراده خود بیش از پیش وارد شبکه های فضای مجازی شده اند، به نظر می رسد که شناخت مالکها، عناصر و عوامل ایجاد شکاف های درون دانشگاهی از یکسو و دانشگاه با جامعه از سوی دیگر ضرورت داشته باشد.
آقای دکتر غلامی عنوان کردند: این روزها شاهد گستره و سیطره فضای مجازی هستیم که هر روز بیشتر و جذابتر هم میشود. عموم اندیشمندان بر این باورند که فضای مجازی کاملا خنثی و بی طرف نیست و تاثیرات و پیآمدهای بسیاری را بر نهادهای اجتماعی و علمی بجای میگذارد. اهمیت توانایی فضای مجازی در تغییر و تحول اجتماعی و دانشگاهی در ماهیت این فضا مورد ارزیابی قرار میگیرد. ویژگی هایی مانند تمرکززادیی، تنوع بیشمار مطالب واطلاعات، مجازی بودن، ایجاد هویت مناسب، توجه به اهمیت زمان و مکان، تعاملی بودن ارتباطات، دسترسی آسان و سریع و ارزان بودن، از مسائلی است که می توان برشمرد. تمرکززدایی و امکان برقراری یک ارتباط جذاب و دوسویه و همچنین گاه گمنامی فرد در این فضا ،مسیر و چرخه منظم قبلی و ارتباطات نسل ها را به سمت و سویی کمتر معلوم و تعریف شده، هدایت می کند که نتیجه آن عدم فهم متقابل بین نسلهای دانشگاهی خواهد شد. صفات و ارزشهای اخلاقی که پایدار و نشات گرفته از خلق اصیل انسانی است دچار دگرگونی شده، کاربران این فضا را به سوی درک اقتضایی و لحظه ای از اخلاقیات و اصول اخلاقی دعوت می کند.
آقای دکتر غلامی در ادامه گفتند: امروز جامعه و تعلیم و تربیت در فضای مجازی مستلزم بازتعریفی جدی هستند که تعریف نوین آن میتواند از رسالتهای جدید دانشگاهیان محسوب شود. شواهدی وجود دارد که نوعی سستی در ارزشها و اخلاقیات بروز کرده و در مجموع خطر گسست نسلهای بازیگران دانشگاه میتواند تهدید کننده باشد. نسلی هایی که در حال شکل گیری و رشد در فضای مجازی هستند شاید با ارزش های ایرانی و دینی و اسلامی کمتر آشنا باشند و ذائقه شان تلقین شده و برآمده از حکمرانان فضای مجازی بشود. این وظیفه چندفوریتی دانشگاه هاست که در مطالعات آینده خود مسئله گسست بین نسل های درون دانشگاهی و بین دانشگاه و جامعه را در دوران هژمونی فضای مجازی در اولویت پژوهش های خود قرار دهند تا راه حلهای متناسب با ارزشهای اصیل ایرانی و اسلامی در دانشگاه های کشور در این دوران و در آینده به نسل های مختلف دانشگاهی انتقال یابند.
وزیر محترم علوم در پایان اظهار امیدواری کردند: امیدوارم چهارمین همایش ملی جامعه و تعلیم و تربیت که با محوریت هویت در فضای مجازی در ابعاد میان رشته ای و فرارشته ای، به ابتکار دانشگاه خوارزمی برگزار می شود، بتواند گامی موفقیت آمیز و استوار به سوی فهم و ترویج این مباحث ذکر شده بردارد. در پایان برای همه عزیزان دست اندرکار و شرکت کنندگان و اساتید در این همایش آرزوی سلامتی و توفیق دارم و آرزو دارم ان شاءالله دست آوردهای پرباری از این همایش داشته باشید.
در ادامه همایش  آقای دکتر فیروزآبادی دبیرشورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور گفتند:  این همایش کار بسیار خوبی است که دانشگاه خوارزمی به عهده گرفته است، بحث فضای مجازی را در دانشگاه ها در موضوعات مختلف مورد بحث قرار می گیرد .بحث هایی که مورد توجه این همایش قرار گرفته است در حوزه تربیتی و روانشناسی، امور اجتماعی، امور اقتصادی و مباحث فرا رشته ای است که جای خالی این موضوعات در فضای دانشگاهی کشور به طور محسوسی وجود دارد و امیدوار هستیم که دریایی از مطالب که در رابطه با بحث فضای مجازی قابل بررسی و پیگیری در نظام دانشگاهی و نظام تحقیقاتی کشور هست این سرآغازی برای آن باشد.
ایشان در ادامه گفتند: ما در حوزه روانشناسی و در حوزه تربیتی مباحث بسیار مهمی داریم از قبیل اینکه ما مواجه هستیم با پدیده خود در فضای مجازی که بازنمایی خود هست در صفحه نمایش، ماندگاری خود هست، گستردگی و توسعه خود هست و بحث اینکه خود دیجیتالی همراه با نوعی خودشیفتگی تعاملی هست و همینطور ما در حوزه تعلیم و تربیت با این مواجه هستیم که فراتر از بحث هایی که در اوایل سال های ۲۰۰۰ در دنیا شروع شد که ما اموزش تعاملی داشته باشیم، بحث هایی در رابطه با inverted class  یا flipped classroom  مطرح بود « کلاس های درس تعاملی » امروزه بحث هایی در رابطه با کلاس های درس پلتفرمی مطرح هست که مباحث جدیدی از قبیل فرا فردیت گرایی حوزه آموزشی که بحث جدی است بر روی پلتفرم ها شکل میگیرند و افراد به صورت self design   بحث آموزش و یادگیری را طراحی میکنند و در نهایت مزیت فضای مجازی و یا خصوصیت فضای مجازی که بحث personalization   یا شخصی سازی اطلاعات بر روی پلتفرم ها است این نگرانی وجود دارد که این شخصی سازی اطلاعات بر روی پلتفرم ها و  قابلیت self design  یا خود طراحی یادگیری ما شاهد این باشیم که نوعی فرا فردیت گرایی در نظام آموزشی شکل گیرد و نظام های آموزشی که مبتنی بر حضور و رقابت بودند اشکال جدیدی پیدا بکنند، این بحث ها بحث های عمیقی هستند که بایستی مورد توجه قرار گیرند.
آقای دکتر فیروز آبادی عنوان کردند: در حوزه اجتماعی ما بحث های جدی داریم که بر روی نظام های سکویی رسانه های اجتماعی شاهد شکل گیری حباب هایی هستیم در این حباب ها بحث این که ما دچار قطبی شدگی و قطبی شدن شدید اجتماعی و به اصطلاح عواقبی که میتواند این نوع قطبی شدن که در دنیای امروز به صورت حوادث سیاسی اجتماعی در همه کشورهای توسعه نیافته و توسعه یافته مواجه هستیم و مشاهده میکنیم که بایستی به جدیت مورد مطالعه قرار بگیرد و مواردی که مربوط به شخصی سازی اطلاعات در اینگونه پلتفرم های رسانه ای و شبکه های اجتماعی که این شخصی سازی میتواند مورد اهداف اقتصادی، تبلیغاتی، رسانه ای و سوء استفاده های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی قرار گیرند، بحث هایی هستند که باید به جدیت مورد توجه قرار گیرند و همچنین از ظرفیت مثبتی که در این فضا ها وجود استفاده شود و افراد میتوانند خودشان به اصطلاح معلم و آموزگار باشند و هم دانشجو باشند برای همه عمر همچنین میتوانند رسانه، خبرنگار و تولید کننده مطلب باشند که از آن به UGC یا User generated Content   تعبیر میشود که کاربران میتوانند تولیدکنندگان محتوا و مطلب باشند و به عنوان رسانه عمل بکنند با پوشش جهانی، همانطور که در حوزه آموزش پوشش جهانی هست در حوزه رسانه ای هم پوشش جهانی وجود دارد  به اضافه ماندگاری دیجیتالی و گستردگی.
دبیرشورای عالی ورئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور اظهار داشتند: همینطور در بحث های اقتصادی، بحث های جدی وجود دارد که بایستی مورد عنایت و توجه قرار گیرند به نظر می آید که با توسعه فضای مجازی و اینکه کاربران در حقیقت فعال هستند میتوانند بنگاه باشند همانطور که میتوانند موسسه اموزشی باشند، میتوانند رسانه باشند در حوزه اقتصادی هم، همه ی کاربران میتوانند بانک یا شرکت باشند، میتوانند هویت های حقوقی متکثر داشته باشند و کارکردهای متکثر را در چارچوب هویت های متکثر شکل بدهند، بنابراین این بحث با توجه به شکل گیری اقتصاد پلتفرمی، اقتصاد خدماتی، اقتصاد شراکتی، GIG ECONOMY، اقتصاد GIG  و سایر اقتصادهایی که در این فضا به صورت متکثر ما شاهد آن هستیم همینطور ممکن هست که ما با ابزارهای پولی و مالی متکثر، عقود و قراردادهای هوشمند متکثر مواجه باشیم و درحقیقت فضای مجازی می تواد نمای  تکثر و تنوع قراردادها، پول ها و فعالیت های اقتصادی باشد.
دکتر فیروزآبادی افزودند: در این حوزه نگرانی هایی هم وجود دارد که این تحولات سریع و این تکثرها میتواند تلاطم ها و بحران هایی را تولید بکنند همانطور که هرگونه تحول تاریخی با تلاطم های اجتماعی و اقتصادی همراه بوده ، بنابراین بحث های بسیار جدی مثل: رمز ارز ها، رمز پول ها، توکن ها، فینتگ ها و سایر مواردی که نو هستند، پوشش جهانی دارند و بحث عاملیت همه شهروندان در آنها وجود دارد و هم توقع عاملیت دارند و هم انتظار فراهم شدن محیط مناسب برای این عاملیت هستند بایستی این مورد توجه قرار بگیرید و در نهایت بحث های فرارشته ای که  در این فضای مجازی که از آن تعبیر به فضایی است اجتماعی، اقتصادی socio-economic می شود ما شاهد مسائل چند رشته ای هستیم که بایستی به صورت چند رشته ای مورد توجه، تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری و آینده نگری مبتنی بر چندرشته باشیم.
ایشان گفتند:  این بحث را که فناوری های ما هم با تاسی از توسعه فضای مجازی فناوری های اجتماعی، اجتماعی پایه هستند، دانش ما دانش اجتماعی پایه است و بحث هایی وجود دارد که دانش بر ساخت اجتماعی است برآمده از این هست که ما در فضای اجتماعی شده شاهد ظهور و بروز دانش ویژه این عصر هستیم که به اصطلاح بایستی مورد توجه قرار بگیرد و همانطور که ما در حوزه دانشگاهی شاهد دوره های بودیم که دانشگاه کار آموزش انجام میداد بعد وارد عصری شدیم که دانشگاه ها در کنار آموزش کار تحقیقات را انجام می دهند و بعد وارد عصری شدیم که دانشگاه ها هم کار آموزش و هم تحقیقات انجام می دادند و هم کار کسب و کار را انجام میدادند و در حقیقت زاینده کسب و کارهای نو بودند و امروزه ما شاهد دانشگاه های جدیدی هستیم که علاوه بر این موارد حوزه های چند رشته ای را هم بایستی به آن توجه کنند و ظهور و بروز دانش های جدیدی مبتنی بر چندرشتگی که از آن ها شاید تعبیر به فرا رشته بشود.امیدوار هستم که این همایش سرآغاز تلاش های عمیق و گسترده در کشور باشد که کشور ما را ببرد به سمتی که انشالله شاهد تحول نظام آموزشی، نظام تحقیقاتی، نظام کسب و کار، نظام اجتماعی بشود.
در ادامه برنامه آقای دکتر حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی ضمن تشکر از سخنرانان و برگزار کنندگان این همایش گفتند: سالی که گذشت جهان را با شتاب بیشتری به سمت فضای مجازی هدایت کرد. محدودیت حضور اساتید، دانشجویان و کارکنان، محرک اصلی استفاده بیشتر و بروزتر از سامانه های یادگیری الکترونیکی شد. این روند از سویی تهدیدآمیز و از دگر سو تحولی بنیادین برای حضور تمام عیار دانشگاه ها در محیطی نیمه آشنا بود. برخی دانشگاه ها در سراسر جهان با هم افزایی و مشارکت برای فهم پیچیدگی، تمرکز بر زیرساختها و تبحر در سامانه ها راهبردهای متناسب با نیازهای برآمده از شرایط موجود و مطلوب خود را تدوین و اقدامات فوری را منظور کردند.
ایشان عنوان کردند: تحول ناخواسته ای که چابکسازی انجام امور دانشگاه ها را امکانپذیر ساخت و در عین حال پرسش های بسیاری را پیشروی آموزش عالی جهان قرار داد. پرسش هایی از جمله چگونگی تاثیر فضای مطلق مجازی بر نظام آموزش عالی، چیستی ویژگی های منحصر به فرد آموزش و یادگیری در فضای مجازی، چگونگی مطلوب سازی آموزش های الکترونیکی آنالین و آفالین، و چگونگی آموزش های اثربخش حرفه ای برای اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه.
 ریاست دانشگاه تاکید کردند: آنچه در این گذار بیشترین توجه را در نقاط مختلف دنیا ایجاد کرد، پداگوژی و آندروگوژی فن آورانه یا همان علم و هنر یاددهی- یادگیری فن آورانه بود. عزم و اقدامی برای انتقال تعلیم و تربیت حضوری به آموزش الکترونیکی.
ایشان در ادامه گفتند:. در این وضعیت دانشگاه ها ساده ترین مسیر را در این یافتند که کلاسها را از درگاه وب به صورت همزمان یا غیرهمزمان برگزار کنند که تا حدودی موفقیت آمیز بودند و کلاسها  به طور چشمگیری تشکیل شده اند، هر چند از کیفیت و اثربخشی آنها اطمینان چندانی هنوز حاصل نشده است. کیفیت در مواردی از جمله رفتار مدرس در مقایسه با کلاس های حضوری، نوع استفاده مدرس از منابع رسانه ای، به کارگیری ابزار فن آورانه توسط دانشجو و استاد، کاربست روش های تدریس در محیط مجازی مانند تدریس معکوس، راهنمایی و مشاوره غیرحضوری، و همچنین تحقق اکوسیستم یادگیری الکترونیکی.
دکتر حبیبی افزودند: آنچه بررسی ها و مشاهدات ما در یک سال گذشته نشان داده است دو مقوله ظرفیت سازی و پیگیری از ضروریاتی است که دانشگاه ها می بایست همواره در نظر داشته باشند. در ظرفیت سازی بهتر است نسبت به مهارتهای مدرسان برای تدریس در فضای مجازی مطمئن شد. سپس امکان تجهیز مراکز یادگیری الکترونیکی را در دانشگاهها از حیث سخت افزار و نرم افزار و نیز پهنای باند و اتصال فراهم آورد. سپس به آماده کردن کارکنان پشتیبان و دستیاران فنی و آموزشی اقدام کرد.
رئیس دانشگاه گفتند: همچنین یکی از عامل های قابل توجه برای موفقیت های سیستم های یادگیری الکترونیکی، وجود دستیاران آموزشی است. ظرفیت سازی برای به کار گرفتن دستیاران آموزشی، تقویت انگیزه دانشجویان، یاری دادن برای تلاش  مداوم و بازخورد مستمر در یادگیری آنها از جمله موارد ارزشمند در آموزش در فضای مجازی است. علاوه بر آن آشنا کردن مراکز یادگیری الکترونیکی دانشگاهی با آنالیتیک یادگیری جهت استفاده از داده های حاصل از برای تحلیل و ارتقای کیفیت یادگیری بسیار حائز اهمیت است. توجه به این مسئله به همراه آشناسازی مدرسان با منابع آموزش باز، چگونگی تولید و استفاده از آنها در سیستم های یادگیری الکترونیکی می توانند شدیدا یاری رسان باشند.
آقای دکتر حبیبی اظهار داشتند: در بخش پیگیری نهاد سیاستگذاری طبق برنامه ای نسبت به اجرای سیاستهای اتخاذ شده و برنامه عملیاتی تدوین شده به نظارت می پردازد. نتایج حاصل از نظارت به منظور رفع مشکلات پیش آمده و اقدام برای رفع آنها مورد استفاده قرار می گیرد. با اینکه انتظار می رود سیستم یادگیری الکترونیکی با پارادایم نوآورانه در آموزش عالی موجب بهبود کیفیت یاددهی- یادگیری شوند باید پیگیری نمود که محیط یادگیری الکترونیکی حداقل به اندازه محیط آموزش حضوری اثربخش باشد. علاوه  بر آن به منظور پایداری، در تلاشهای  به عمل آمده در توسعه یادگیری الکترونیکی الزم است دانشجویان قبل از شروع درس بر مهارتهای الزم جهت تعامل با سیستم تسلط داشته باشند، در غیر این صورت دلسردی و سردرگمی و بی انگیزگی به وجود خواهد آمد.
 رئیس دانشگاه در پایان گفتند: بنابراین تحول در دانشگاه ها در فضای مجازی می تواند شامل راهبردها و اقدامات هماهنگی باشد که از طریق نیروی انسانی مسلط بر فن آوری، با توجه به فرهنگ استفاده از فضای مجازی آنها را قادر سازد تا مدلهای نوین تحول دانشگاه را در راستای رسالت، ماموریتها و اهداف طراحی نمایند. بنده در این میان اشارهای به دیگر مسائل دانشگاه مانند پژوهش، فرهنگ و ارتباط با جامعه و صنعت نداشتم زیرا در سالی که گذشت محوری ترین مسئله و دغدغه فرایند یاددهی- یادگیری بود. خوشبختانه، محوریت قرار دادن فضای مجازی، دانشگاه و جامعه در چهارمین همایش جامعه و تعلیم و تربیت میتواند علاوه  بر تکمیل دریافتهای ما از آموزش در فضای مجازی به ابعاد دیگری چون پژوهش و ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه نیز آگاهی بخش و یاری رسان باشد و فانوسی روشنگر برای ترسیم سناریوهای آینده دانشگاه های کشور. جالب توجه است در این دوره نگاه بین رشته ای چهارمین همایش به طور جامع الاطرافی تمامی رشته های جبهه نخست مجازی شدن دانشگاه ها را در نظر گرفته است تا جایی که از بعد فرهنگی نیز در میزگردهای تخصصی بحث هویت را از منظر تربیتی-روانشناسی، اجتماعی؛ سیاسی-حقوقی-اقتصادی، هوش مصنوعی، اسلامی و فرارشته ای مورد بررسی قرار داده است، که همگی در راستای نیازهای امروز دانشگاه خوارزمی و دیگر دانشگاههای کشور است.
در ادامه برنامه آقای دکتر فراهانی دبیر علمی همایش گفتند: تعلیم و تربیت در جهان امروز بایستی با یک هم‌نوایی و تعامل با دانش های علمی و تجربی و دینی بتواند به انسان راه زندگی درست را بنمایاند ما در همایش دانشگاه جامعه و تعلیم و تربیت به دنبال چنین رهیافتی هستیم و بدین جهت از این سیاق استقبال کرده و راه را برای همه پویندگان در دانشگاه های علمی و فلسفی و دینی باز می گذاریم و امیدواریم بتوانیم با ارائه مدل های مختلف به یک همگرایی فلسفی علمی و دینی در این خصوص دست یابیم.
ایشان گفتند:  در سه همایش پیشین بر همین سیاق کار را دنبال کردیم و با محوریت ثابت دانشگاه و جامعه هر بار به یک موضوع کلیدی پرداخته ایم.  در همایش اول و دوم نقش و تاثیر گذاری دانشمندان و نظریه پردازان ایرانی تعلیم و تربیت را در رابطه بین دانشگاه و جامعه مورد بررسی قرار دادیم .در همایش سوم موضوع کلیدی  اخلاق را در رابطه بین دانشگاه و جامعه  بررسی کرده و نکات با اهمیتی که می‌تواند در شکل‌گیری اخلاق در دانشگاه و معرفت علمی و همچنین در جامعه به رشد و بالندگی آن نقش داشته باشد نقد و بررسی شد. همایش چهارم شکل‌گیری فضای مجازی و نسبت آن با دانشگاه و جامعه را در برنامه خود قرار دادیم شکل‌گیری این اندیشه پس از پایان همایش سوم در ابتدای سال ۹۸ بود زمانی که هنوز ویروس کرونا شیوع  نیافته بود ولی زمانی که این همایش را برگزار می‌کنیم جهان در تلاش خستگی ناپذیر برای مقابله با این پاندومی فراگیراست .
دکتر فراهانی افزودند: پس از شیوع ویروس کرونا فضای مجازی بیش از گذشته اهمیت خود را نشان داد به گونه ای که  اگر این پانتومی نبود شاید  اهمیت فضای مجازی و دنیای مجازی برای دانشگاه و جامعه نمایان نمی‌شد .
به همین منظور برای رسیدن به یک چارچوب مفهومی علمی و اجرایی برای تحقق همایش کمیته علمی همایش  پس از رایزنی های فراوان و در جلسات متعدد به یک ایده مفاهیم بین رشته ای و فرا رشته ای دست یافت.  بین رشته ای روانشناسی و تعلیم و تربیت، جامعه و فرهنگ اقتصاد و حقوق و سیاست،  دین و تمدن هوش مصنوعی و تکنولوژی و نیز فرا رشته‌ای علم و دین و تمدن و تکنولوژی پرداخت که به شرح ذیل این موضوعات را در  قالب فراخوان مقاله برای چاپ در کتاب همایش و نیز ۵ پنل گفتگویی بین رشته‌ای و یک پنل فرارشته را ساماندهی کردیم .
دبیر علمی همایش گفتند: محورهای چهارمین همایش ملی جامعه و تعلیم و تربیت به شرح زیر است :
  • روانشناسی و علوم تربیتی:  دانشگاه مجازی و جامعه روانشناسی در فضای مجازی و آموزش مجازی
  • علوم اجتماعی:  فضای مجازی و تغییرات نسلی،  فضای مجازی و بازخوانی هویت دانشگاه در جامعه دانشگاه مجازی و هویت مجازی ،جامعه مجازی، فضای مجازی و هویت های متکثر، فضای مجازی ، اختلال نهادی و مدل‌های مشروعیت
  • کامپیوتر و هوش مصنوعی: پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین در فضای مجازی شبکه و امنیت در فضای مجازی علوم داده در شبکه مجازی سیستم پیشنهادی بر تصمیم گیری کاربران
  •   حقوق و علوم سیاسی و اقتصاد:  فضای مجازی و تحولات هویت سیاسی اقتصادی حقوقی در جمهوری اسلامی کنشگری سیاسی اقتصادی حقوقی ،دانشگاه ها در دهه پنجم انقلاب اسلامی بر مبنای تحولات فضای مجازی، آینده هویت سیاسی اقتصادی، حقوقی در پرتو تحولات فضای مجازی و آموزش عالی
  •   فرارشته ای: جایگاه و نقش ان در عصر جدید کجا و چگونه؟ از رویکردهای نوین دانش های میان رشته ای و فرارشته ای کدامند؟ وجوه نوین نظریه پردازی در علوم مختلف چگونه صورت دهی می شوند؟
شایان ذکر است این همایش تا ساعت ۱۶ با برگزاری پنل های تخصصی ادامه یافت.
 
 
 
 
 
  



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 2037 بار   |   دفعات چاپ: 156 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر